W jaki sposób rozmawiać z kontrahentami na temat opóźnień w płatnościach?

Jeżeli prowadzisz własną działalność gospodarczą, musisz przygotować się na moment, gdy których z kontrahentów nie ureguluje w terminie płatności.
Nikogo teraz nie dziwi jeżeli ktoś spóźnia się z płatnościami, większość przedsiębiorców nie dziwi wręcz fakt, że faktura nie została zapłacona w wyznaczonym terminie. Im dłużej współpracujemy z danym kontrahentem, tym bardziej przymykamy oko na jego płatności. Fakt jest taki, że obawa przed utratą partnera biznesowego jest większa, niż obawa przed utratą płynności finansowej.
Z doświadczenia mogę powiedzieć, że wiele firm wręcz z premedytacją nie reguluje swoich zobowiązań w terminie. Przecież kredyt kupiecki to najtańsza forma kredytu na rynku, zwłaszcza jeśli wierzyciel za szybko nie upomina się o swoje pieniądze, aż wreszcie w ramach „dobrej współpracy” umarza odsetki.
A przecież czas to pieniądz-Państwa pieniądz!
Czy Urząd Skarbowy czeka cierpliwie aż przedsiębiorca zapłaci podatek? – Nie.
Czy ZUS cierpliwie czeka na opłacenie składek?-Nie.
Każde opóźnienie oznacza naliczenie karnych odsetek, kontrole w firmie, a w przypadku większych opóźnień, sprawa zostaje skierowana do sądu.
Dlaczego więc Państwa firma ma być traktowana jako swego rodzaju koło ratunkowe?
Dlaczego Państwa kosztem, inny przedsiębiorca ma poprawiać swoją sytuację finansową?
Wiele osób zarzuci mi zapewne, że małe opóźnienia nikomu nie szkodzą, że upominając się o swoje można tylko stracić kontrahenta.
Oczywiście-jeżeli opóźnienia są kilku dniowe, 2-3 tygodniowe, a współpracujecie z daną firmą już od wielu lat sytuacja jest prosta, nie ma co od razu straszyć windykacją, sądami, itp.
Nie mniej jednak można zastosować prewencję. Co to oznacza w praktyce?
Np. 3-4 dni przed terminem płatności zadzwonić i zapytać(oczywiście miłym tonem), czy faktura dotarła (jeżeli była wysyłam mailowo lub pocztą) i czy będzie opłacona w terminie. Tydzień po terminie płatności wykonać kolejny telefon, że wpłata nie została odnotowana i kiedy możemy się spodziewać zapłaty.
Co to da? Jeżeli sytuacja powtórzy się 2-3 miesiące z rzędu nasz kontrahent powinien dostrzec że dbamy o swoje finanse i trzymamy rękę na pulsie. W ten sposób „wychowujemy” swoich partnerów biznesowych, wprowadzamy dyscyplinę w relacjach.
Jeżeli zaległość przekroczy miesiąc, dwa-to dobry moment aby dowiedzieć się co się zadziało w firmie naszego dłużnika, że nie reguluje swoich zobowiązań.
Można np. skontaktować się z firmą windykacyjną, która przeprowadzi wywiad gospodarczy i przedstawi nam raport obrazujący kondycję finansową dłużnika. Wywiad przeprowadzany jest dyskretnie, kontrahent nie dowie się, że ktoś zbiera informacje na jego temat.
Ów raport to świetne narzędzie i wskazówka co do dalszych działań wobec naszego dłużnika.
Jeżeli opóźnienie wynika z faktu, że dłużnik sam czeka na pieniądze od swoich kontrahentów-możemy jeszcze chwilę zaczekać na nasze pieniądze. Ale chwilę, tj. miesiąc-dwa a nie rok lub dłużej.
I co najważniejsze – należy porozumieć się z dłużnikiem, zaproponować rozłożenie zadłużenia na raty.
Ustalenie harmonogramu spłat to również obraz tego z jakim dłużnikiem mamy do czynienia.
W przypadku dłużnika, któremu faktycznie zależy na wyjściu z długów, ale obecna sytuacja finansowa nie pozwala mu na uregulowanie całości zobowiązania, propozycja rozłożenia wierzytelności na dogodne raty, oznaczać będzie że harmonogram zostanie ustalony i oczywiście respektowany.
Jeżeli przyjdzie Państwu współpracować z tzw. dłużnikiem cwaniakiem, czyli nie ma mowy o spłacie zadłużenia w ratach, będzie twierdził że np. za 3 miesiące ureguluje całość-nie ma co zwlekać-sprawę należy skierować do sądu!

Moim Klientom zawsze powtarzam, że w pierwszej kolejności pieniądze otrzymuje firma, która dopomina się o swoje. Jeżeli dłużnik ma pieniądze, a nie reguluje swoich zobowiązań, licząc że podbuduje w ten sposób swoje finanse, w pierwszej kolejności zapłaci faktury firmie, która trzyma rękę na pulsie, mówiąc wprost – zapłaci dla świętego spokoju. A skoro inni się nie dopominają to widocznie mogą poczekać. Nie pozwólcie zatem, aby to Państwa firma była buforem bezpieczeństwa dla nieuczciwych kontrahentów, kontrolujcie finanse w swoich firmach, a jeżeli potrzebujecie pomocy, zwrócicie się do profesjonalnej firmy, która pomoże odzyskać płynność Państwa firmie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *